Våra banor

Skerike Golfklubb ligger i Svartådalen endast 6 km från Västerås centrum. Trots närheten till staden ligger Skerike på landet med en rofylld miljö. Skerike golfbana är en lätt kuperad och en relativt öppen 18-hålsbana, par 72, 5725 meter från gul tee och 4870 meter från röd. Vi har även en 9-håls Pay and Play, par 31, 1767 meter från gul och 1519 meter från röd tee.

18-hålsbanan

Banans karaktär är en relativt öppen hedbana. Hålen ramas in av kullar, en hel del diken och vattenhinder. Ondulerade krypvensgreener i världsklass!

EnviLoopen 9-hålare

Banan har par 31 och den total längden är drygt 1500 meter. Det är en väldigt trevlig och utmanande bana både för nybörjare och bättre spelare. Det är sex par 3 hål, 2 par 4 och en par 5.

Lokala regler

1. RIKSIDROTTSFÖRBUNDETS (RF) OCH SVENSKA GOLFFÖRBUNDETS (SGF) POLICY BETRÄFFANDE

1.1 Alkohol, Doping, Tobak och Hasardspel

Utförlig information om RF:s och SGF:s policybeslut samt aktuell dopingpreparatlista finns på www.rf.se och www.golf.se

1.2 Säker golf

Under tävling och utövande av golfspel i övrigt gäller att spelaren följer SGF:s riktlinjer och bestämmelser beträffande ”Säker Golf”. Idrottsutövare som åsidosätter ”Säker Golf” kan ådra sig disciplinär åtgärd från klubbens sida eller bestraffas med upp till två års avstängning från allt golfspel.

1.3 Uteblivande från tävling

Spelare som utan avanmälan eller godtagbart skäl uteblir från start i tävling på hemmaklubb skall behandlas i enlighet med föreskrifterna i kap 13 i SGF:s Spel och Tävlingshandbok. Påföljden bör som regel vara avstängning från deltagande i tävlingar under nästkommande två veckor. Vid öppen tävling skall anmälan ske till spelarens hemmaklubb/GDF för åtgärd.
Anmälningsavgiften skall betalas om detta inte skett tidigare. Avgiften skall vara betald före start i nästa tävling.

1.4 Öppen golf

Rätt att delta i svensk golftävling tillkommer medlemmar, amatörer och professionella och spelare under reamatörisering, tillhörande golfklubb/organistaion som är medlem eller ansluten till sitt lands golfförbund under förutsättning att spelaren uppfyller villkoren som stipuleras i villkoren för tävlingen. Undantag görs för internationella amatörtävlingar, vissa branschtävlingsverksamhet samt vissa juniortävlingar.